søndag den 20. oktober 2013

naturfænomener

Jeg har valgt at lave en vindmåler af primitive ting, primært brugt af natur materialer. Da der ikke er sat noget måleapparat på, kan den ikke måle vinden, men børn eller unge som har været med til at lave den vil kunne kigge ud på den og få en ide, om det blæser meget eller lidt.
 
 
 
Så har jeg også lavet en regnvandsmåler. Nemt og enkelt, af en 1.5 liters sodavandsflaske. På siden har jeg påklistret en lineal så man kan se hvor mange millimeter det har regnet.
 1. Hvad har du som pædagog brug for at vide? Faktuel viden?Som pædagog har jeg brug for at have den faktuelle viden omkring det projekt jeg vil sætte gang i, men børn eller unge, sådan at jeg er sikker på jeg giver dem den rigtige viden om det vi skal lave.
2. Hvilke arbejdsformer gavner den måde, du mener, at børnene / borgerne lærer på? Arbejdsmåden med at lave noget visuelt, noget de selv kan være en bærende del af, mener jeg er en måde hvorpå det både giver større ejerskab af projektet, men jeg tror også at det er den måde hvor på størstedelen har størst læring.
3. Hvordan sikrer du at børnene / borgerne har ejerskab til forløbet? Dette gør jeg netop ved at gøre dem "uundværlige" i projektet.
4. Skal børnene / borgerne selv dokumentere under en eller anden form? Hvilke forskellige udtryk skal de have mulighed for at bruge i deres undersøgelser og deres egen dokumentation?
. Hvilke nye undersøgelser / eksperimenter kunne dit forløb lægge op til? Børnene eller den unge skal have mulighed for at afprøve det de har lavet således af deres arbejde bærer dem et sted hen. Det bliver meningsfuldt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar